Technika pływania stylem grzbietowym

W dzisiejszym artykule skupimy się na stylu grzbietowym. Jest on przez wielu ważnym za najłatwiejszy ze stylów, ponieważ ciągle mamy wynurzona twarz i możemy oddychać bez problemów. Jednak czy sama nauka jest prosta? To zależy, dla kogo. Pamiętam, że jak byłem małym chłopcem to zawsze bałem się pływać na plecach. Nie potrafiłem pokonać strachu, bo zawsze myślałem, że się utopie, a dodatkowo moje ciało nie chciało się utrzymywać na wodzie. Przynajmniej tak mi się wydawało. Zawsze, kiedy chodziłem z tatą nad wodę to trzymał mnie od spodu, a ja poruszałem nogami i tak wolnymi krokami zacząłem się uczyć, aż w końcu się udało. Najważniejsze to przezwyciężyć strach. Ty też możesz wejdź do wody i do dzieła.

Trochę historii!

  • Na początku wykonywało się naprzemienne ruchy ramion, a nogi poruszały się podobnie jak w stylu klasycznym (żabka).
  • W 1902 roku zmieniono poruszanie nóg takie jak stosowało się w stylu dowolnym (kraul).
  • W roku 1912 odbyły się pierwsze zawody w stylu grzbietowym, które wygrał G.Hebner, który stosował technikę przenoszenia ugiętych ramion nad wodą i pracą prostych ramion pod wodą.
  • Kolejna zmiana przyszła w 1936 roku podczas mistrzostw w Berlinie, kiedy to Kiefer zwyciężył na dystansie 100 metrowym. Stosował on technikę wyprostowanych ramion na powierzchnią wody.
  • Po drugiej wojnie wprowadzono dodatkowo ugięcie ramion podczas efektywnych ruchów w wodzie.

Zady i walety, a przepraszam wady i zalety.

Wady:

  • Utrudniona orientacja w terenie, ponieważ nie widzimy tak naprawdę, dokąd płyniemy. Dlatego potrzebujemy dużego skupienia.
  • Skomplikowana samokontrola ruchów i ułożenie nóg .
  • Utrudniona komunikacja z innymi.

Zalety:

  • Brak problemów z oddychaniem, gdyż nasza głowa jest wynurzona z wody, ale gdy nie umiejętnie wykonujemy ruchy możemy się zachłysnąć wodą.
  • Prosta w nauce.
  • Rozluźnia mięśnie pleców oraz zwiększa ich muskulaturę.
  • Mobilizuje do ruchu kręgosłup oraz ramiona, dzięki czemu wpływa na poprawę pozycji ciała.

Technika pływania stylem grzbietowym.

Teraz zajmiemy się techniką pływania grzbietowego. Pozycja jak się wszyscy domyślacie będzie leżenie na plecach z jednoczesnym ruchem nóg i ramion. Jednak po kolei. Głowa z barkami powinny być wyżej niż linia bioder, ponieważ głowa jest wynurzona. Dodatkowo musimy pamiętać o rotacji bocznej podczas poruszania ramionami.

Zaczynamy!

  1. Wyprostowane ramie w łokciu zanurza się za głową. Całą rękę zanurzamy w wodzie pamiętając, że dłoń ma być skierowana do powierzchni wody małym palcem.grzbietowym
  2. Następnie ramie podąża w dół wody i gdy znajdzie sie na odpowiedniej głębokości około 17 centymetrów wykonujemy ruch w przód.
  3. Ręka, która jest w wodzie i wykonujemy ruch w przód zginaj w łokciu i wyprostuj przy udzie.
  4. Pamiętaj, aby ten ruch był mocny i efektywny.
  5. Skręcamy kciukiem do powierzchni wody i wynurzamy rękę.
  6. Zaczynamy znowu przenosić rękę wyprostowaną nad głowę, pamiętamy o rotacji dłoni, aby zanurzony był najpierw mały palec.
  7. Pamiętaj o ciągłej i silnej pracy nóg.

Nie zapomnij przed pływaniem o rozgrzewce. Zapraszam do komentowania.

Kategorie: Pływanie

0 Komentarzy

Dodaj komentarz