Rozgrzewka jest ważna

Każda aktywność fizyczna powinna być poprzedzona rozgrzewką. Jednak czy zawszę się tak dzieje? Na to pytanie musi sobie odpowiedzieć każdy z nas. Nieważne czy uprawiamy sport zawodowo czy amatorsko lub tylko wychodzimy z kolegami pograć w piłkę czy pobiegać. Zawsze przed wysiłkiem musimy się rozgrzać.

Co daje nam rozgrzewka?

Głównym celem jest przygotowanie organizmu do wysiłku poprzez rozgrzanie mięśni. Zapobiega ona także kontuzjom i urazom, które mogły by się wydarzyć podczas treningu. Dzięki niej nasz organizm przechodzi w stan wysiłku, dzięki czemu zmieniają się nasze mechanizmy takie jak, pobór tlenu, termoregulacja itp. Przygotowanie  mięśni, wiązadeł i stawów do sprawnego wykonywania treningu.

Nasza rozgrzewka sprawi, że będziemy mogli wygenerować większą moc maksymalną podczas treningu. Zwiększa elastyczność i rozciągliwość dzięki czemu nie rzadziej do chodzi do urazów i kontuzji. Przyśpiesza procesy przemiany materii, dzięki czemu nasz organizm ma energie do wysiłku.

Dodatkowo rozgrzewka zwiększa przepływ krwi przez naczynia krwionośne i przyśpiesz częstość skurczów serca. Poprawia szybkość transportu tlenu i substancji odżywczych oraz zwiększa wentylacje płuc.

Brak rozgrzewki sprawia, że:

  • Nasz organizm narażony jest na wszelkiego rodzaju kontuzje, od skręceń po naciągnięcia.
  • Brak gotowości mięśni do działania co sprawia, że osiągamy mniejsza moc
  • Bez rozgrzewki trudniej jest nam przejść przez trening, a po nim zwiększony jest ból powysiłkowy. Rozgrzewka go niweluje.

Jak powinna wyglądać odpowiednia rozgrzewka?

Odpowiednia rozgrzewka powinna trwać około 15 minut. W tym czasie powinniśmy przygotować nasz organizm do większego wysiłku. Najpierw zaczynamy od truchtu, który rozrusza nasze stawy oraz mięśnie. Zwiększy przepływ krwi. Później dołączamy krążenia ramionami, skipy, przeplatanki. Kolejnym elementem jest rozciągnięcie odpowiednich mięśni. Tutaj zależy jaki trening będziemy przechodzić. Inaczej brozgrzewkaędzie to wyglądało przy grze w piłkę inaczej przy treningu na siłowni. Jednak dla bezpieczeństwa powinniśmy pobudzić większość stawów do działania, poprzez wymachy nogą, skrętoskłony, rozciąganie nóg, robienie przysiadów i pompek. Nie możemy także zapominać, że rozgrzewka powinna być dynamiczna. Nie powinno się za długo siedzieć w miejscu. Po zrobieniu przysiadów proponuje przebiec ze 100 metrów i przejść do kolejnego ćwiczenia. Na koniec rozgrzewki powinniśmy zwiększyć intensywność  i wykonać 4 przebieżki. Pierwsza z nich powinna być na około 25% naszej szybkości, druga 50%, trzecia 75%, a ostatnia na pełnym gazie. Właśnie skończyliśmy i jesteśmy gotowi do głównego treningu. Po rozgrzewce możemy odpocząć kilka minut i przejść dalej.

Życzę wszystkich udanych treningów i jak najmniej kontuzji. Uprawiajcie sport, bo to on daje radość w życiu. Dzięki niemu możemy się od stresować . Zapraszam do komentowania i podawania waszych przykładowych rozgrzewek.


0 Komentarzy

Dodaj komentarz